WMS szoftverrel hatékonyabbá tehető a raktár működése

QLM WaProM szakértői interjú

A hatékonyság általános kifejezés, azonban különböző mutatószámokon keresztül pontosan definiálható, mérhető és javítható. Hogyan lesz mérhetően hatékonyabb egy raktár működése WMS szoftver használatával? – Mikó Balázst, a QLM vezető logisztikai tanácsadóját kérdeztük.

Mennyire jellemző, hogy a vállalatok az intralogisztikai folyamataikat WMS raktárirányítási rendszerrel irányítják?

Véleményem szerint Magyarországon jelenleg a nagyvállalatok törekszenek a leginkább arra, hogy egy nagyobb beruházással folyamatirányító szoftvereket alkalmazzanak logisztikájuk támogatására, követésére és tevékenységeik elemzéséhez. Ezek a cégek komplexen figyelik a tendenciákat piackutatással, forgalomtervezéssel és a humán erőforrás igények követésével. Ebből az derül ki számunkra, hogy rugalmas, integrált logisztikai és informatikai irányító szoftverekkel biztosítható a megfelelően gyors reagálás a változó környezeti tényezőkhöz, és egyre több nagyvállalat ki is használja a szoftverekben lévő lehetőséget.

Hazánkban a közép- és kisvállalkozások még nem helyeznek megfelelő hangsúlyt a logisztikai tevékenységük szoftveres irányítására, ennek részben a forráshiány az oka, részben az, hogy úgy vélik van olyan munkatársuk, aki képes megoldani a feladatot adminisztratív eszközökkel. Változó tendenciák azonban egy bizonyos méret fölött ebben a szegmensben is megfigyelhetők.

Milyen tendenciák várhatóak a logisztikában az elkövetkezendő 5 évben?

A tendenciák a logisztikában szerintem két fő irányba fognak mutatni:

Egyrészt az informatikai eszközök tárházának gyors bővülésével egyre több raktár-informatikai és logisztikai folyamatot támogatnak majd mobileszközökkel és szoftverekkel. A bonyolult részfolyamatok is leprogramozásra kerülnek, és már a „Lean” szemlélet is érvényesül. Emellett, ha az emberi elemzési képesség eléri a határát, akkor a mesterséges intelligencia (AI) megoldások is be fognak lépni a folyamatirányításba.

Melyek a hatékonyság mutatószámai egy raktár működésében?

Egy raktár működésében a mérettől függően nagyon sok KPI elemet lehet meghatározni, melyek alapján valamilyen statikus hatékonyság kimutathatóvá válik. Úgy gondolom, hogy az emberi és gépi tevékenység folyamatos mérése, majd ezekhez normák felállítása és a normákhoz viszonyított folyamatos fejlődés tudja biztosítani egy raktár hatékonyságát. Az elemzéseknek ki kell terjedniük a produktív és improduktív logisztikai tevekénységekre egyaránt, és fel kell tárniuk a még hasznosítható szabad kapacitásokat.

A mutatószámok hogyan teszik lehetővé az elemzést?

Egy közhelyes válaszom van csak erre: minél nagyobb egy adathalmazunk, annál pontosabb elemzésekkel tudjuk támogatni a logisztikai operációt és a tervezett logisztikai fejlesztési beruházásokat.

Milyen előnyöket jelentenek az elemzések a raktár üzemeltetőjének?

Az elemzések a raktár üzemeltetőjének és a menedzsmentnek egyaránt támogatást nyújtanak, és alátámasztják a beruházási terveket a humán erőforrás bővítésében, vagy az informatikai fejlesztések és az automatizálás-fejlesztés területén.

Hogyan működik a jövő WMS szoftverrel irányított raktára?

Ha ezt biztosan tudnám, akkor a QLM-WaProM raktárirányítási szoftverünket is ebbe az irányba fejleszteném tovább. Inkább úgy fogalmaznék, hogy az alábbi kritériumokat tartom irányadónak a jövőre nézve: a raktári aktivitás pontos mérése, a szoftverek és a hardver elemek integrációja, a felhőalapú megoldások használata és – ami valóban a jövő – egy-egy kisebb folyamatelemre mesterséges intelligencia megoldás integrálása. A jövő szoftverrel irányított raktárában a munkafolyamatok egy része biztosan automatizáltan fog működni – igaz ez a szabályozásra és a végrehajtásra egyaránt. Bővebben a QLM-WaProM raktárirányítási szoftverről.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btnVÁLLALATI KOMPLEX INFOKOMMUNIKÁCIÓS ÉS MOBILFEJLESZTÉSEK, FELHŐALAPÚ ONLINE ÜZLETI SZOLGÁLTATÁSOK TERJESZTÉSÉNEK TÁMOGATÁSA