Automatizált raktár – hogyan érdemes elindulni?

QLM - Automatizált raktár - hogyan érdemes elindulni

Az automatizált raktár kialakítása mindig az ügyféllel közös folyamat, akár meglévő raktár folyamatainak automatizálásáráról, akár egy új, teljesen automata raktár kialakításáról van szó. Milyen kérdések és szempontok merülnek fel raktár-automatizálás kapcsán, amelyek megválaszolásával jól körvonalazható az ügyféligény?

Kérdések és szempontok az automatizáláshoz

A folyamatok automatizálására egyre nagyobb igény van, igaz ez az automatizált gyártási anyagellátásra, és a raktári működés bármely területére egyaránt. Partnereinktől gyakran kapunk kérdéseket a raktár-automatizálással kapcsolatban. Van, aki már kész elképzeléssel érkezik; saját üzleti partnernél látott automata megoldás alapján szeretne automatizálni, van, aki YouTube videót látott automata raktárról, megint más olvasott róla és szeretné kiaknázni a fejlett technológiákban rejlő lehetőségeket. A célok különbözőek lehetnek, van, aki az erőforrásait szeretné racionalizálni, van, aki az innovációval, technológiai újdonságokkal szeretne versenyelőnyhöz jutni.
Azonban mindig érdemes már a téma felvetésekor tisztázni pár szempontot és paramétert, annak érdekében, hogy elindulhasson a közös gondolkodás.

Fontos tudni, hogy vannak olyan iparági, tevékenységi és épület-adottsági paraméterek, amelyek leszűkítik, meghatározzák a szóba jöhető technológiákat. Ezeken túl fontos szempont még, hogy a részleges vagy teljes automatizálás megtérülési ideje 5-10-15- év, illetve az automatizálás egy nagyobb volumenű beruházás. Fontos tény a már említetteken kívül: Ahhoz, hogy a raktár folyamatai részben vagy egészében automatizáltan működjenek, elengedhetetlen egy WMS szoftver, ami nem csak adminisztrálja, hanem irányítja is a raktári folyamatokat.

Az alábbiakban röviden ismertetjük azokat a kérdéseket és szempontokat, amelyek megválaszolásával, megfogalmazásával az automata raktár kialakításával szemben támasztott ügyféligény jól körvonalazható.

Kérdések, melyeket mindenképpen fel kell tennünk ahhoz, hogy az ügyfél szempontjait megismerjük automatizált raktár kialakítása kapcsán:

  • Milyen folyamatot vagy folyamatokat szeretnének automatizálni a raktárban?
  • Mi a céljuk az automatizálással?
  • Milyen költségkeretük van a beruházásra?
  • Van-e olyan nyitott pályázati lehetőség, amelynek igénybevételével a finanszírozás részben megoldható?
  • Milyen megtérülési idővel számoltak?
  • Raklapos vagy dobozos tárolás az igény?

Adott raktári feladatot többféle, automata működést biztosító eszközzel meg lehet oldani. Ahhoz, hogy logisztikai szakértőink eldöntsék, milyen eszköz választása adja az optimális megoldást, szükségük van néhány konkrét paraméterre.


A technológiai lehetőségeket meghatározó paraméterek:

  • A jelenlegi raktárépület méretei, az épület műszaki jellemzői
  • Új épület esetén a létesítendő épület főbb műszaki jellemzői
  • A raktározás alapelve FIFO, LIFO FEFO stb. elv
  • A tárolandó áruk típusa, kiszerelési egysége (darab, dobozos, raklapos tárolás), speciális tárolási igények (pld.: tisztatér, hűvös raktár, mélyhűtött raktár)
  • Tárolt cikkszám mennyisége, tárolt áruk mennyisége
  • Az intenzitási adatok

Ügyféligényre tervezett automatizált raktár tervezéséhez szükséges legfontosabb további információk (a teljesség igénye nélkül):

  • Szoftveres háttér; használ-e már WMS-t (raktárirányítási szoftver), ha igen, mit?
  • A raktár kiskereskedelmi (e-kereskedelem), nagykereskedelmi funkciót lát el, vagy mindkettőt párhuzamosan?
  • Van-e az ügyfélnek az automatizálással kapcsolatban eszköz vagy szoftver preferenciája?
  • Van-e az automatizálási projektnek üzleti tervezés szempontjából fontos elkészülési határideje?

A fenti kérdések megválaszolása segíthet abban, hogy a raktárat üzemeltető cég meg tudja hozni az automatizálás bevezetésével kapcsolatos döntést. Az automatizált raktár kialakítása hosszútávon megtérülő beruházás, azonban fontos kiemelni, hogy már a működés kezdetekor számos előnyre számíthatunk, melyek az alábbiak:

  • A folyamatok optimálisan működnek
  • A raktár működés költsége csökken
  • Az ügyfél-kiszolgálási színvonal nő
  • A tárhely-kihasználtság nő
  • A HR kitettség csökken
  • A leltárhiány minimálisra csökken, vagy megszűnik
  • Az ügyfél-kiszolgálás ideje csökken

Raktár-automatizálást tervez? Szeretne szakértővel konzultálni a témáról?
Keressen minket minden kötelezettség nélkül!

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btnVÁLLALATI KOMPLEX INFOKOMMUNIKÁCIÓS ÉS MOBILFEJLESZTÉSEK, FELHŐALAPÚ ONLINE ÜZLETI SZOLGÁLTATÁSOK TERJESZTÉSÉNEK TÁMOGATÁSA
Adatvédelmi áttekintés
qlm logo

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk Önnek. A sütik információkat tárolnak el a böngészőjében, és hasznos, a felhasználói élményt növelő funkciókat látnak el (pl. felismerik, amikor visszatér a weboldalunkra).

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük az Ön süti beállításait.

Harmadik fél által biztosított sütik

A Google Analytics szolgáltatását használjuk anonim információk gyűjtésére, mint például a webhely látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.

A Facebook pixel segítségével nyomon követhetjük, pontosan melyik tartalom érdekelte a weboldalunkon, ami lehetővé teszi, hogy személyre szabottan kommunikáljunk Ön felé, és szolgáljuk ki Önt.

Hotjar honlap-elemző alkalmazást használunk annak érdekében, hogy weboldalunk folyamatosan egyre jobb felhasználói élményt nyújtson. A Hotjar által gyűjtött adatok alapján látogatóink nem beazonosíthatók számunkra.

A harmadik fél által biztosított sütiknek az engedélyezése lehetővé teszi, hogy egyre jobbá és hasznosabbá tegyük a weboldalunkat.