Sok cég van, ahol a napi működés része a saját raktár üzemeltetése. ERP rendszer bevezetésére ezeknél a cégeknél is sor kerül, és az ERP szoftver funkcionalitásával kapcsolatban az alábbi kérdés is megfogalmazódik: Elég-e az ERP raktárkezelő modulja a cégnek vagy WMS rendszer bevezetésére is szükség van? Cikkünkben a mérlegelendő szempontokat mutatjuk be.
A saját raktárat üzemeltető cég a jelenleg meglévő vállalatirányítási szoftverét „kinőtte, ezért új ERP rendszer bevezetését tervezi. Ezzel párhuzamosan a raktár kezelésére is szoftvert keresnek.
Az ERP rendszerek egy része tartalmaz raktárkezelő modult is, igaz ez a PULI-ERP-re is egyébként. Sok esetben kérdésként merül fel, hogy elég-e az ERP rendszer raktárkezelő modulja? Milyen esetekben igaz ez, és milyen esetben szükséges WMS (Warehouse Management Software) bevezetése is? (írásunk a puli-erp.com oldalon is megjelent)
Az alábbiakban 7 szempontot sorolunk fel, amelyek átgondolása segít megválaszolni a kérdést:
1. Üzleti célok és folyamatok meghatározása
Első körben fontos meghatározni, hogy miért szeretné bevezetni ezeket a rendszereket?
Cégének mi a fő tevékenységi köre, az értékesítés milyen fő csatornákon történik? Jelenleg milyen folyamatok vannak a cégnél? A jelenlegi folyamatokat szükséges lenne-e az ERP rendszernek lekövetnie, vagy a folyamatok rugalmasan változtathatók egy „dobozos” szoftver beállításaihoz alkalmazkodva? Amennyiben a cégnek raktára is van, a raktárral kapcsolatban is meg kell határozni a szoftver használatának fő céljait: a raktár hatékonyabb kezelése, a készletek pontosabb követése, vagy a termelékenység növelése?
A célok kijelölése segít meghatározni a szoftver funkcionalitásával kapcsolatos elvárásokat.
2. Funkcionalitás és integráció
Az ERP rendszernek széles körű funkcionalitást kell biztosítania, beleértve a pénzügyet, beszerzést, értékesítést, gyártást és a szervizt. A WMS rendszernek pedig a raktárkezelési funkciókat kell tökéletesen lefednie .A WMS rendszernek pedig a raktárkezelési funkciókat kell tökéletesen lefednie. Fontos, hogy a két rendszer egymással integrálható legyen.
Az ERP és WMS lehetséges határai:
– Minden meghatározott workflow alapján történik/a szoftver segíti a munkát, és segít elkerülni a hibázást
– Irányított, feladat vezérelt működés
– Raktárautomatizálás szoftveresen/eszközökkel
– Raktári alkalmazottak munkájának mérése
3. Professzionális előkészítés a felhasználói igények felmérésével
Minden cég más; a tevékenységi kör, a dolgozói létszám, a folyamatok, és esetenként a korábban használt rendszer mind meghatározza azt, hogy milyen funkciókra van szüksége a cégnek. Érdemes a funkcióigényeket átgondolni, összegyűjteni, hiszen lehetséges, hogy ezek alapján kiderül; elég egy „dobozos” megoldás, vagy épp ellenkezőleg; sok egyedi fejlesztési igény merül fel.
Az üzleti igények összegyűjtése összetett és időigényes feladat, ezért amennyiben nincs meg a megfelelő kapacitás cégen belül, javasoljuk, hogy kérje szakértő (kollégáink) segítségét a folyamatok/igények felmérésére.
4. Skálázhatóság kérdése
Milyen tervei vannak a cégnek az elkövetkezendő 5 évben? A cég növekedését az ERP és a WMS rendszereknek is támogatniuk kell. Emiatt érdemes az üzleti tervhez idomuló, könnyen skálázható szoftvert választani.
Partnereink olyan nézőpontokat vizsgálnak, mint az új értékesítési csatorna bekötésének lehetősége (pl.: több webshop, projekt alapú értékesítés, kis- és nagykereskedelmi értékesítés, nemzetközi terjeszkedés, az ottani jogszabályoknak való megfelelés, raktári automatizálás bevezetése).
5. Adatbiztonság és megbízhatóság
Az adatvédelem napjaink kiemelten fontos kérdése, így a kiválasztott rendszernek megfelelő adatvédelmi beállítási funkciókkal kell rendelkeznie.
Kiemelt szempont lehet a munkatársak, a rendszerben való munkájának nyomon követése. Egy kérdéses ügyben fontos tudni egy ajánlattal, vagy számlával kapcsolatban, hogy ki végezte a dokumentum kapcsán az utolsó módosítást.
6. Költségek rövid, közép- és hosszútávon
Az ERP és a WMS rendszerek bevezetése a költséges beruházások közé számítanak. Érdemes tájékozódni a bevezetés költségéről a bevezetés időtartamáról, a licencdíjakról és az egyéb, fixen tervezhető éves költségekről.
Ezen költségeket érdemes összevetni a jelenlegi komplex költségvetésünkkel és megtérülési időt kitűzni (3-5-10 év).
7. Raktártípus és a raktározott termékek köre
A raktár típusa, mérete, napi forgalma és a raktározott áruk típusa, mennyisége mind meghatározza, hogy az Ön cégének mire van szüksége; egy ERP rendszer raktárkezelő moduljára, vagy a vállalatirányítási rendszerhez integrálható WMS szoftverre?
Íme néhány szempont, ami meghatározza azt, hogy mi számít jó választásnak, a teljesség igénye nélkül:
– Mélyebb és szofisztikáltabb logisztikai üzleti támogatottság (pl. optimalizált bejárási útvonal, komissiózási stratégia, párhuzamos szedés stb.)
– Különböző kiszerelési egységek kezelése (pl. darab, dobozos vagy raklapos) és ezen dimenziókkal történő kalkuláció
– A raktár működése; hagyományos, részben automatizált, vagy teljesen automatizált
– A raktár mérete, tárhely kapacitása, az óránként ki- és betárolt egységek száma folyamatosan nő
Ha a raktár alacsony cikkszámmal, kis készletforgási sebességgel működik, az ERP rendszer raktárkezelő modulja is megfelelő lehet. Amennyiben a raktár folyamatai a felsorolt paraméterek mentén összetettek, WMS rendszer bevezetése lehet szükséges.
Összességében elmondható, hogy a megfelelő vállalatirányítási rendszer kiválasztásával és jól tervezett és végrehajtott bevezetéssel jelentősen hatékonyabbá teheti vállalkozása működését.