Egy csapatban a komplex tudás- ODBE esettanulmányunk

Előfordul, hogy mai rohanó világunkban rendkívül gyorsasággal változnak meg a logisztikai rendszerekkel szembeni elvárások, kihívások vagy egyik pillanatról a másikra kell komplex logisztikai rendszereket teremteni.

Egyáltalán megvalósítható ez biztonságosan? Erről kérdezzük Bérces Pált, a QLM cég ügyvezető-tulajdonosát:

Mi a megoldás eszenciája? Mi garantálja a rendkívül gyors változás hatására optimalizált, létrehozott logisztikai rendszerek biztonságos működését?

A titok a gondos és szakmailag megalapozott tervezésben rejlik! Ennek alapjait a pontos, részletekig menő adatgyűjtés, folyamatfelmérés, igényfelmérés jelentik. Aztán ezek elemzése, értékelése mutatja meg a lehetséges fejlesztési alternatívákat, melyek közül a megbízóval munkatársaival közösen a leghatékonyabb megoldási lehetőséget dolgozzuk ki. A megtervezett raktárrendszerek bevezetésének sikerességét a nagy szakmai múlttal rendelkező mérnök csapatunk támogatja.

Nyilván egy ilyen rendszertervezés, bevezetés nagy fokú komplex gondolkodást igényel. Ezt a komplexitást a QLM cég biztosítja partnerei részére?

Abszolút, ez a QLM egyik lényege! Az általunk végzett logisztikai rendszertervezések, bevezetések során – igyekszünk – mindenre kiterjedő figyelemmel eljárni. Talán az egyik legkomplexebb tervezési feladatunk az Országos Dohányboltellátó Kft. logisztikai rendszerének megvalósítása volt. Ezen projekt megvalósítása során egy korábban nem létező, rengeteg tervezési alapadatával nem rendelkező, vagy bizonytalan adatokkal rendelkező ellátórendszert kellett megvalósítanunk. A logisztikai rendszertervezés, bevezetés kiterjedt a raktári folyamatokra és a közel ötezer trafik biztonságos ellátására. Társaságunk határozta meg a teljes ellátási láncot, a szükséges elosztó raktárak kiválasztása a mi segítségünkkel történt. Az elsődleges ellátási túraterveket mi készítettük. A túrakocsik feltöltését mi terveztük meg, a kiszállító ládákat mi választottuk ki. A raktárak belső folyamatait, tárolórendszereit, komissiózó segédeszközeit, kommunikációs eszközöket, revizori állomásokat mi terveztük meg, választottuk ki. A teljes rendszert irányító logisztikai szoftvert is a mi csapatunk specifikálta, fejlesztette és vezette be. Persze mindezt úgy, hogy közben koordináltuk a kiválasztott bérraktárak építészeti, gépészeti és villamos átalakítását, segítettünk a munkaerőigény meghatározásában, a hulladékkezelés kérdéskörében. Megismertük a társaság üzleti folyamatait, a kialakításra kerülő ERP-rendszert, melynek kialakításába szintén beleszólhattunk.

Ez felsorolva is hosszú, gondolom az igény felmerülése és a rendszer indítása között több, mint egy év telt el?

Nem, valójában mindösszesen 4 hónap állt rendelkezésünk. Előtte 2 hónapot beszélgettünk, egyeztettünk a megbízónkkal a témáról. Fontosnak tartom kiemelni, hogy a 4 hónapot úgy kell érteni, hogy valóban ezt követően élesben indítottuk a logisztikai rendszert.

A QLM csak mérnöki munkával támogatta az ellátó rendszer tervezését és bevezetését?

Nem, a teljes rendszerkivitelezést is a QLM végezte. Mi szállítottuk az állványrendszereket, a targoncákat, a komissiózó kocsikat, a komplett revizori állomásokat, a komissiózó- és kiszállító ládákat, a hulladékgyűjtő konténereket, a raktári mobilterminálokat, címkenyomtatókat és a logisztikai folyamatirányító szoftvert is. Azt gondolom, hogy ilyan rövid idő alatt nem is nagyon ment volna másként, mint mindent egykézből elven. Mi rendszerszintű megoldást ígértünk és szállítottunk.

Ki tudna emelni, néhány érdekes számot ezzel a projekttel kapcsolatban, melyek kiemelkedőek a magyarországi logisztikai megoldások között is?

Nyilván mi sem ismerünk minden logisztikai rendszert a magyar piacon, ezért inkább úgy fogalmaznék, hogy mondok néhány izgalmas logisztikai paramétert az Országos Dohányboltellátó Kft. projektjével kapcsolatban, nem összehasonlítva más rendszerekkel: nNponta akár közel 200 túrát teljesítünk, melyekkel kb. 15.000 ládát juttatunk a trafikokba. Közel 2.000 rendelést teljesítünk, közel 160.000 komissiózó pozícióhoz megyünk és közel 435.000 egységet fogunk meg, gyűjtünk ki a raktárakban naponta.

A megtervezett, kiépített logisztikai rendszer bevezetését követően a QLM nyomonköveti az általa tervezett rendszereket?

Mindenképpen. Két fontos dolgot mindenképpen ki kell mondanunk: a logisztikában nincs állandóság, maga a változás az állandóság; illetve, hogy mindig van mit optimalizálni egy működő logisztikai rendszeren. Maradva a fenti példánál: A tervezési szakaszban számos tervezési adatot felvettünk – nem tudtuk mérni, begyűjteni -, így az első pillanattól tudtuk, hogy az ellátórendszert folyamatosan monitoroznunk kell és a mért adatokat elemezve szükséges beavatkoznunk, optimalizálnunk. Ennek nagyon komoly látható eredményei vannak ma már. Csak egy példát kiragadva: az induláskori egy főre jutó komissiózási volument mára másfélszeresére tudtuk növelni.

A telepített rendszerek üzemeltetését is támogatja a QLM?

Ez csak természetes. Az általunk szállított állványrendszerek, targoncák, egyéb eszközök karbantartását saját munkatársaink végzik el a tervezett programnak és az esetileg felmerült igényeknek megfelelően.

Ezen a példán keresztül jól látszik, hogy miként lehet rövid idő alatt sikeresen reagálni a változó logisztikai igényekre.  A QLM által nyújtott komplex szolgáltatáscsomaggal biztonságosan végrehajtható a logisztikai rendszerek tervezése, újratervezése, optimalizálása, majd megvalósítása és biztonságos üzemeltetése. Így lesz a QLM a rend lelke!